Mêl Seren
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Merlinin hoitopäiväkirja

2 posters

Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ti Tammi 04, 2011 2:15 pm

fwb-o Merlin
Täältä löytyy siis Merlinin hoitokirja.

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ke Tammi 05, 2011 11:48 am

I promise my love to you forever and ever..

Saavuin autiolle tallipihalle. Etsin katseellani Merliniä, mutta se ei tuottanut tulosta. " Ehkä se on sisällä.. " ajattelin. Avasin suurehkon tallinoven jossa luki "Uusitalli" ja astuin siistille käytävälle. Merlinin karsina oli heti oven vasemmalla puolella. Voikon värinen ori hirnahti kutsuvasti ja polki lattiaa huomionkipeänä.
- Tullaantullaan.. päivittelin ja astelin hiljaa karsinalle. Orin lämmin henkäys lämmitti jäätyneitä sormia. Avasin oven ja annoin hevosen haistella kättäni. Se pärskähti ja tapitti minua ruskeilla silmillään. Täytyy sanoa että jäin lumoutuneena katselemaan niitä, kunnes Merlin tuuppasi minua kuin kysyen " Mikä sinulle tuli? ". Havahduin ja silitin sen turpaa. Astuin lähemmäs hevosen runkoa. Rapsutin sen säkää ja ori nosti päänsä korkealle hamuillen ilmaa. Kikatin hiljaa ja katselin huvittuneena Merlinin puuhia.
- Käyn nopeasti hakemassa harjasi, sanoin ja lähdin kohti satulahuonetta. Siellä oli suurehko hylly jossa luki hevosten nimiä. Löysin Merlinin harjat nopeasti, ja lähdin takaisin orin luo.
- Täällä ollaan taas.. mutisin jotain sen tapaista ja avasin oven. Riisuin siltä fleeceloimen ja vein sen karsinan edessä olevaan naulakkoon. Otin kumisuan käteeni ja ryhdyin pyörivin liikkein harjaamaan oria. Harjattuani koko orin kumisualla, vaihdoin harjan pölyharjaan. Harjasin Merlinin läpi rauhallisin ja pitkin vedoin. Sain orin karvan kiiltämään. Vaihdoin harjan kaviokoukkuun, ja ryhdyin puhdistamaan orin kaviot huolella.
- Nosta, käskytin ja nojasin orin etujalkaan odottavasti. Pian Merlin nosti etujalkansa nätisti ja sain puhdistettua sen.

Olin puhdistanut kaikki kaviot huolella, ja ori oli nätisti nostanut jokaisen jalan.
- Hieno poika! kehuin ja taputin Merlinin lihaksikasta kaulaa. Laitoin vielä fleeceloimen päälle ja kiinnitin remmit. Päätin tutustua paremmin talliin, joten suljin orini karsinan oven ja lähdin seikkailemaan. Avasin oven jossa luki "Vanhatalli" ja siellä hääräsi tyttö, kävelin hänen luokseen.
- Hei ketä sinä olet? Minä olen Alexandra ja hoidan Merliniä. Selitin suu vaahdoten. Tyttö tapitti minua pitkään ja havahtui sitten ajatuksistaan.
- Ai. Hei! Olen Sophie ja hoidan Tuittua. Tyttö sanoi ja hymyili sitten. Korjasin hiussuortuvan korvan taakse, enkä sen jälkeen saanut kakistettua mitään ulos. Joten vilkutin Sophielle ja kiireisesti kipitin tallista ulos. " Nolasin itseni taas.. " ajattelin ja nojasin tarhan aidalle. Huokaisin ja katselin punarautiaankirjavaa shetlanninponia, joka hurjana laukkasi ympäriinsä. Naurahdin ja lähdin sitten tylsistyneenä kohti Merlinin karsinaa.

- Hei poika. Tervehdin oria ja kiinnitin riimunarun orin päitsiin. Laitoin sille vielä toppaloimen jotta ori ei jäätyisi talutusretkellä. Avasin karsinan oven ja talutin orin käytävälle. Avasin sitten tallinoven ja astuimme pakkasaamuun. Merlin pärskähti ja katseli ympärilleen. Ori käveli rennosti vierelläni. Erotin kaukaa jonkun ratsukon saapuvan kohti.
- Hei oletko sinä se Merlinin hoitaja? Nuori nainen kysyi ja kohdisti katseensa minuun. Nyökäytin ja pitelin Merliniä kaukaa tiikerinkirjavasta hevosesta.
- Selvä, minä olen nica! Tämä tässä on Beautiful Clover, eli tutummin Fia. Nuori nainen selitti ja jatkoi sitten matkaansa. Taluttelin Merliniä hetken pihan läheisyydessä.
- Sinulla taitaa olla tylsää. Sanoin orille ja talutin sen talliin. Tallissa riisuin siltä toppaloimen ja päitset naruineen.
- Ikävä kyllä mun täytyy nyt lähteä. Sanoin Merlinille surullisesti ja suljin sitten karsinan oven. Ori hirnahti ja hamuili sitten heinänkorsia lattialta.

~ Alexandra & Merlin 1hm


Viimeinen muokkaaja, Alexandra pvm Ke Tammi 05, 2011 11:59 am, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : muokkailen tässä kirjoitusvirheitä :D)

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra To Tammi 06, 2011 1:49 pm

Sinä olet minä..

Olin juuri siivonnut Merlinin likaisen karsinan. Työnsin kottikärryjä lantalan suuntaan ja perille päästyäni tyhjensin sen lannasta. Jätin kottikärryt seinälle nojaamaan ja lähdin katselemaan oria tarhalle. Vihellellen saavuin portille naru kädessäni. Merlin tapitti ensin minua kauempaa, mutta uskaltautui tulemaan luokseni ravaten. Sä pärskähti pienesti ja haisteli minun lapasta. Kiinnitin riimunarun Merlinin päitsiin ja avasin portin. Ori asteli rauhallisesti tarhasta. Taputin sen kaulaa ja jatkoimme matkaa talliin asti.

- Tänään juoksutan sinua.. mumisin ajatuksissani orille ja riisuin siltä loimet pois. Merlin seisoi nätisti käytävällä
- Mutta ensin minun pitää harjata sinut, sanoin ja lähdin hakemaan harjoja. Tultaessani takaisin harjakori kädessä, utelias ori hirnahti kuuluvasti ja käänsi pään minua kohti. " Minä se vain olen. " ajattelin ja ryhdyin harjaamaan kumisualla. Vaihdoin kumisuan pehmeään harjaan. Harjasin orin läpi huolella ja melkein kaikilla harjoilla mitä korista löytyi. Pian Merlinin karva kiilsi ja sen pää nuokkui alhaalla - se nautti harjauksesta. Puhdistin sen kaviot. Ori nosti jalan automaattisesti, mutta ei kuitenkaan eilen tehnyt niin, " kai se osoitti mieltään tai jotain " ajattelin ja jatkoin kavioiden putsaamista. Pian olin tehnyt tarvittavat hoitotoimenpiteet. Käännähdin ympäri ja luin orin karsinassa olevaa lappua.
- Ratsastaessa jalkoihin suojat tai sileällä pintelit.. hokkejen kanssa buutsit eteen, mumisin ja otin orin pintelit käsiini. Pyöriteltyäni pintelit jalkoihin, laitoin sille vielä buutsit.
- Pian olet valmis.. sanoin kärsimättömälle Merlinille, joka heilutti energisesti päätään. Heilautin sille fleeceloimen selkään ja kiinnitin remmit. " Suitset vielä ja vóla! " Kipaisin hakemassa kiilloitetut suojat ja riisuin orilta päitset naruineen. Irroitin martingaalin suitsista ja ryhdyin sitten lämmittämään kuolaimia. " Onneksi kuolaimia ei tarvitse vaihtaa " ajattelin ja laitoin kuolaimet Merlinin suuhun. Ne suuhun saatuaan, ori ryhtyi heti pureskelemaan niitä. Kiinnitin remmit ja irroitin orin riimunarusta. Sieppasin vielä juoksutusliinan käsiini ja lähdin taluttamaan oria maneesiin.

- Tullaan! Huudahdin kun talutin Merlinin maneesiin. Siellä ei ollut ketään. Merlin käveli pää pystyssä, aivan kun ei olisi ennen ollut maneesissa. Kävelin keskelle ja ori hakeutui ympyrälle. Hymyilin ja annoin orin kävellä muutaman kierroksen. Ori käveli muodossa ja sen askellus oli kevyt. Hetken käynnäten, maiskautin kerran ja ori siirtyi sulavaliikkeiseen raviin. Se nosti etujalkojaan korkealle ja se näytti siltä, että se olisi kullanhohtoinen satuhevonen. " Heh. Olen rakastunut hevoseen. " ajattelin hymyillen ja päätin sitten keskittyä. Kun Merlin oli ravannut hetken, maiskautin sen laukkaan. Ori innostui hieman liikaa ja veti pienen pukin.
- Soo.. toruin ja nykäisin liinasta. Merlin "säikähti" ja lähti laukkamaan suuna ja päänä ympäri maneesia. Sain sen jotenkin pysäytettyä ja rauhoittelin sitä silittämällä sen kaulaa.
- Ehkä tämä riittää.. mutisin ja lähdin taluttamaan oria talliin.

Riisuin orilta suitset ja pintelit. Jätin fleeceloimen orin ylle ja kävin pesemässä Merlinin kuolaimet. Saatuani kaiken paikoilleen, siirsin orin karsinaan - ajoissa sillä heinäkärryt lähestyi orin karsinaa. Katsoin hetken orin syömistä ja lähetin sitten Sophielle tekstiviestin.
- Missä oot?
- Oon Tuitun karsinalla, tuu tänne?
Sain vastaukseksi ja lähdin kohti vanhaa tallia.

~ Alexandra & Merlin 2hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  nica To Tammi 06, 2011 2:07 pm

Tähän mennessä näyttää todella lupaavalta Tulet hyvin Merlinin kanssa juttuun. Toki kyllähän herran kanssa tulee juttuun helposti, kun se on niin seurallinen ja kiltti. Ihan mukavaa vaihtelua tallin muihin oreihin. Tosin tässä rupeaa jo vaikuttamaan, että orit käyttäytyvät miljoona kertaa paremmin kuin tallin tammat

Hyvä tutustua hevoseen ensin vähän maasta käsin. Näkee vähän miten se liikkuu ja millainen se on muutenkin käsitellä. Voit toki alkaa myös ratsastella Merlinillä. Maneesissa tai kentällä ihan tavallisesti, esteillä vain ihan pieniä ja mieluiten joku vahtimaan/nostamaa puomeja (myöhemmin sitten enemmän valtuuksia tehdä asioita yksinään) ja maastossakin voi käydä, mutta sinnekin joku mukaan. Merlin on kyllä melko varma maastoratsu, mutta ihan kaiken varalle. Hevoset ovat kuitenkin kalliita kisaratsuja

Haluatko kommenttia ja pisteitä? Vai merkkaatko vain hoitomerkintöjä? Ihan sinun päätettävissäsi.
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra To Tammi 06, 2011 2:09 pm

Kommentit riittää vallan mainiosti.

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Su Tammi 09, 2011 12:11 pm

Rakastan sinua

Kävelin metsän läpi hiekkatielle. Pian saavuin Mel Sêrenin pihaan ja huomasin Merlinin olevan sisällä, sillä en löytänyt sitä ulkoa. Tänään ratsastaisin ensimmäistä kertaa Merlinillä ja tietysti minua jännitti. Kävelin uuden tallin ovesta sisälle jonka seurauksena Merlin hirnahti kutsuvasti. Avasin orin karsinan oven ja tervehdin sitä halailemalla. Merlin hamuili minun housun taskuja. Kaivoin porkkanan taskusta ja annoin sen ahnehtivalle orille, syötyään sen ori hamuili uudestaan.
- Sori mulla ei oo enempää..
Vastasin sille ja silitin sen turpaa. Talutin orin käytävälle ja kiinnitin sen ketjuihin. Hain sen harjat ja varusteet satulahuoneesta. Otin siltä loimen pois ja ryhdyin harjaamaan kunnolla sen pölyistä karvaa. Harjattuani ja puhdistettuani vaivattomasti orin kaviot, nostin satulan Merlinin selkään. Laskin satulavyön ja suoristin sen vaaleansinisen huovan. Kiristin vyön hiljaa ja reikä kerrallaan. Saatuani vyön kiinni, laitoin orille pintelit jalkoihin. Asetin pintelipatjan orin etuseen ja ryhdyin pyörittämään mustaa pinteliä patjan ympärille. Laitettuani kaikkiin jalkoihin pintelit, lisäsin vielä etujalkoihin buutsit. Otin suitset koukusta ja vaihdoin olympiakuolaimet niveliin ohjeiden mukaisesti, ja irroitin myös martingaalin. Lämmitin kuolaimia hetken ja riisuin sitten Merliniltä päitset naruineen, ja laitoin kuolaimet sen suuhun. Ori pureskeli niitä kiltisti, sillä aikaa kun kiinnitin remmejä. Asetin vielä kypärän päähäni ja lähdin taluttamaan oria maneesiin.

- Tullaan!
Huusin kun menin maneesiin, yllätykseksi siellä oli Meg ja hänen hevosensa Danve. Luultavasti tytön poikaystävä Dean katseli ratsukon menoa maneesin laidalta. Pian Meg pysähtyi kohdalleni.
- Terve! Sun nimes oli.. Alex? Eiku Alexandra?
Tyttö yritti vääntää nimeäni muistista.
- Joo.. Alexandra mä oon, tuun ratsastaa Merlinillä, haittaako se?
- Ei haittaa, tuu mukaan vaan.
Meg huudahti ja kannusti Danven liikkeelle. Talutin rauhallisen Merlinin maneesin keskelle, ja laskin jalustimet sekä säädin ne sopiviksi. Tarkistin vielä vyön ja nousin sitten selkään. Merlin odotti kärsimättömästi tanssahdellen paikallaan, kunnes napautin pohkeet. Ohjasin orin vasempaan kierrokseen. Paransin istuntaani ja painoin kantapääni alas. Tein voltteja pitkillä sivuilla, ja samassa liikutin hieman kuolainta orin suussa, jotta Merlin menisi peräänantoon. Tein pari avo, ja sulkutaivutusta, Merlin kuunteli hyvin ohjeitani. Keräsin sitten hieman ohjia ja nostin ravin. Kevensin Merlinin keveitä askeleita. Ori kulki muodossa ja sen askeleet suoraansanoen liisivät uran sisäpuolella. Tein temponlisäyksiä ja vaihdoin sitten suuntaa ravissa. Käänsin orin kokorataleikkaalle ja vaihdoin sitten kevennystä. " Ei tämä nyt niin paha ole.. " ajattelin ja kevensin satulassa. " Pahemminkin olisi voinut käydä. " ajattelin uudestaan ja rentouduin selässä. En jännittänyt ollenkaan, mutta se oli ihanaa. Nostin sitten oikean laukan ja laukkasin pari ympyrää maneesin keskellä. Niiden jälkeen ratsastin laukkakahdeksikkoa, siten että Merlin vaihtoi laukan suunnan vaihdettua. Merlin vaihtoi todella hyvin laukat, olin todella tyytyväinen. Sen jälkeen hiljensin raviin ja pysyin uralla. Kevensin ja katselin ympärilleni. Meg ja Danve oli mennyt menojaan, en edes huomannut heidän lähtöään. Pian siirsin käyntiin, mutta en päästänyt ohjia pitkiksi. Lopuksi väänsin orin kanssa parit pohkeenväistöt ja sitten annoin pitkät ohjat. Merlin venytti kaulansa alas ja antoi askeleiden hidastua.

Talutin oria talliin ja kaikki oli mennyt nappiin. Avasin tallin oven ja jätin orin käytävälle. Riisuin siltä satulan, samassa kun avasin vyötä nica tupsahti vierelleni.
- Ai kävit ratsastamassa, miten meni?
Hän kysyi uteliaasti.
- Todella hyvin, en jännittänyt lainkaan. Merlin vaihtoi laukat hyvin ja pohkeenväistöt onnistui. Se oli todella mukava.
Vastasin ja nostin satulan orin selästä.
- Mukava kuulla että pidit orista! Voit viedä sen ulos kun olet harjannut hiet. Siellä on plussakeli, joten fleeceloimi riittää hyvin.
Sen sanottuaani nica häipyi tiehensä. Riisuin buutsit ja pintelit Merliniltä. Sen jälkeen riisuin suitset ja laitoin orille päitset ja kiinnitin sen ketjuihin. Pesin kuolaimet ja vein varusteet satulahuoneeseen. Harjasin orin ripeästi ja puhdistin sen kaviot. Heitin sille fleeceloimen niskaan ja kiinnitin remmit.
- Olit hieno tänään, huomenna tuun taas.
Kehuin Merliniä ja silitin sen turpaa. Kiinnitin sitten päitsiin riimunarun ja lähdin taluttamaan oria tarhaan. Tarhalle tultuamme, irroitin narun ja suljin portin. Merlin ravasi naapurikavereiden luo. Katselin hetken niiden menoa ja menin sitten siivoamaan orin karsinan.

~ Alexandra & Merlin 3hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ma Tammi 10, 2011 4:11 pm

Vauhdin huumaa

Viskasin koululaukkuni huoneen nurkkaan ja ryhdyin vaihtamaan vaatteita tallivaatteisiin. Puettuani ja syötyäni välipalan, lähdin kuin raketti ulko-ovesta, sanaa sanomattakaan äidille. Ulkona oli ihanan keväinen ilma, vaikka oli vasta tammikuu. Odotin palavasti tulevaa kesää ja sen ajattelu sai minut kävelemään reippaammin.

Saavuin Mêl Serenin tallipihaan, jossa seisoi Sophie Tuitun kanssa.
- Mooi.
Sanoin ja kävelin tytön luo joka piteli tammaa.
- Ai moi.
Hän vastasi lyhyesti ja silitti hoitohevosensa kaulaa.
- Mitä sä tässä seisot?
Kysyin ihmetellen ja katselin tuulessa huojuvia puita.
- En oikeastaan tiedä.. odotan kevättä. Lähden pian ratsastamaan, tuutko Merlinin kanssa mukaan?
- Joo tuun, käyn hakemassa sen ensin sisälle.
Sanoin ja katsahdin tarhan portilla tanssahtelevaa oria. Sovimme että näemme pian maneesissa, joten hain riimunarun ja lähdin tarhalle. Merlin hirnahti ikään kuin tervehtien. Taputin sitä ja kiinnitin ruskean riimunarun sen kuraiseen riimuun. Avasin portin ja lähdin kävelemään talliin.
- Mulla oli tooosi kova ikävä sua, ja ajattelin sua koko koulupäivän..
Puhelin orille ja kävelimme hitaasti talliin.
- Voisinpa ottaa sut kouluun mukaan, niin ei ainakaan olisi tylsää.
Sanoin, vaikka tiesin ettei ori vastaisi. Muistin sovitun ajan ja lähdin taluttamaan ripeämmin.

Riisuin orilta fleeceloimen ja jätin sen orin naulakkoon. Merlin seisoi nätisti käytävällä kun harjasin sitä. Harjasin orin nopeasti kokonaan ja heitin sille varusteet niskaan. Minun ei tarvinnut vaihtaa kuolainta, sillä olin eilen ratsastanut orin. Tungettuani vielä kypärän päähäni ja otettuani raipan mukaan, lähdin taluttamaan oria maneesiin. Maneesissa Sophie odottikin ja nousi vasta sitten selkään, kun olin taluttanut Merlinin keskelle hiekkakenttää. Laskin jalustimet ja tarkistin vyön. Sitten nousin ketterästi selkään ja napautin pohkeet. Merlin oli energisempi kuin eilen. Kävelin pari kierrosta, tehden voltteja ja pohkeenväistöjä. " Tästä ei tuu hyvä tunti.. " ajattelin ja koitin pyyhkiä negatiivisen ajatuksen mielestäni. Sophiella ja Tuitulla meni hienosti. Liikuttelin orin kuolainta, jotta saisin orin peräänantoon. Se totteli nopeasti. Keräsin ohjia ja nostin ravin. Kevensin reippaasti ja pysyttelin kaukana Tuitusta. Käänsin Merlinin ympyrälle, jossa se ryhtyi nostelemaan päätään vastahakoisesti. Ärähdin sille kunnolla ja kyllä se riittikin. Sain sen uudestaan muotoon ja nyt se kulki nätisti ympyrällä - ainakin hetken. Sophiekin oli ympyrällä, mutta vaan toisella puolella maneesia. Ratsastettuani ympyrällä hetken, palasin takaisin uralle. Sitten siirsin hetkeksi käyntiin. Tein takaosakäännöksiä pitkällä sivulla. Merlin painoi kuolaimelle ja nosti päänsä korkealle. Tein avut mutta se ei auttanut. Merlin kääntyi jotenkin ympäri ja painoi edelleen kuolaimelle. Pysäytin orin paikoilleen ja katselin hetken Sophien menoa. Merlin ei tykännyt seisomisesta ollenkaan ja ryhtyi tanssahtelemaan. Sitten keräsin ohjat ja annoin laukka-avut. Annoin orin painella täysiä. Nousin jalustimien varaan ja annoin Merlinin juosta.
- Varo Sophie!
Huusin harjan lomasta.. täysin vauhdin huumassa. Se oli mahtavaa! Sen jälkeen istuin satulaan ja rauhoittelin oria. Jatkoin hallitussa laukassa. Ori rauhoittui ja kuunteli apujani kiltisti, se kulki muodossa ja sen askellus oli kevyt. Laukattuani pari kierrosta, siirsin raviin ja tein täyskäännöksen. Ravasin hetken harjoitusravissa ja annoin sitten avut laukkaan. Laukkasin kiemuroita ja ympyröitä. Laukattuani hetken, siirsin raviin. Tein vielä muutaman pohkeenväistön ja avotaivutuksen ravissa. Sitten siirsin käyntiin ja annoin pitkät ohjat.
- Sulla meni tosi hyvin.
Kehuin Sophieta ja ratsastin hänen rinnalle.
- Nooo.. emmä ny tiiä. Sulla tais olla toosi hauskaa.
Sophie vastasi nauraen ja taputti Tuitun kaulaa.
- Joo, se oli aivan mahtavaa! Ratsastetaanko tallipihalle asti?
- Ihasama.. vaikka, mut ei viel.
- Selvä.
Vastasin ja taputin Merlinin kaulaa. Ori pärskähti ja venytti kaulaa. Kävelimme muutaman kierroksen rinnakkain.
- Mennäänkö?
Sophie kysyi ja nyökkäsin. Avasin maneesin oven selästä asti ja annoin sitten pohkeet. Kävelimme tallipihalle rauhallisin askelein. Talvinen tuuli lennätti hiuksiani. Pian saavuimme pihaan, jossa laskeuduimme selästä. Nostin jalustimet ja talutin Merlinin talliin. Riisuin sen varusteet ja vein ne paikoilleen. Harjasin orin hiestä ja heitin sitten loimen sen päälle. Siirsin sen karsinaan rouskuttamaan heiniä. Kaivoin pari porkkanaa taskustani ja laitoin ne Merlinin ruokakaukaloon.
- Heipsun.
Hyvästelin orin ja halasin sitä. Sen jälkeen lähdin satulahuoneeseen hinguttamaan orin satulaa ja suitsia.

~ Alexandra & Merlin 4hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  nica Ma Tammi 10, 2011 5:52 pm

Hyvä ensimmäinen ratsastus, Merlin taisi toimia hyvin ja näytti malttavan jopa kuunnella. Osaavahan se on ja toimii kuin ajatuksesta. Täydellinen ratsu, jonkun sekopää Vertin tai Reeven jälkeen.
Kokeilehan joskus keskiravia! Merlin lisää niin upeasti, että huh. Siinäpä onkin sitten istumista, tosin onneksi keventäminen on keksitty.

Tuossa huomasin, että Merlin on vähän jäykkä selästä, joten sillä ei nyt hypellä hetkeen. Lisäksi ratsastuksen jälkeen aina kaksi loimea selkään (villa ja fleece vaikka), että kuivahtaa ja sitten vaihdetaan tallitoppikseen. Pluskeleillä riittää, että tallitoppiksen sijasta laitetaan villaloimi tai fleece (kuiva sellainen :D). Lisäksi linimenttiä selkään ja etenkin ristiselän alueelle (takaosa). Kiitos

Tuosta jumimisestakin voi johtua tuo vastaan hangoittelu ratsastaessa. Näköjään verryttyään poika liikkuu paljon paremmin. Hmm. pitää kutsua hieroja, jos sen selän saisi vähän auki.
Sileätä voi siis ratsastella ihan normaalista, vältellään niitä hyppyjä vähän aikaa.

4hm jo! Te kirjotatte niin nopsaan, että mie en kerkeä edes kommentoimaan jokaisen välissä
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ti Tammi 11, 2011 7:16 pm

Vapaapäivä ja hierontaa

Kirjoitin historianläksyt valmiiksi ja lähdin sitten tallille. Istahdin pieneen valkoiseen autoomme. " Tänään hieroisin hieman Merlinin selkää " ajattelin. Olin viettänyt koulun kirjastossa noin 2 tuntia ja selannut nettisivua, josta löytäisin hieronnan alkeet. Pian kurvasimme Mêl Serenin pihaan, nousin nopeasti autosta ja läimäytin oven kiinni. Olin todella väsynyt sillä koulussa oli tänään historiaa, ruotsia ja uskontoa. Merlin oli vielä ulkona. Huomasin sen vaalean karvan hohtavan iltapäivän himmeässä valossa. Laskin seinässä nojanneet kottikärryt maahan ja ryhdyin työntämään niitä Merlinin karsinan eteen.
" Onpas tämä likainen " ajattelin astuessani karsinaan. Heitin likaiset patjat ja lannat kottikärryihin. Kottikärryjen täyttyessä ja karsinan puhdistuessa, lähdin tyhjentämään kärryjä lantalaan. Palasin karsinalle puhdasta turvetta mukanani. Kippasin turpeen karsinaan ja vein kärryt seinälle nojaamaan. Levitin turpeen ja heitin omenan ruokakaukaloon.

- Moooi.
Törmäsin Sophieen käytävällä.
- Aa.. moi.
Vastasin hölmistyneenä ja heilautin hiukseni taakse. Sophie oli vaitonainen.
- Mmmeen pian taluttamaan Tuittua, tuutko mukaa?
Hän kysyi minulta ja katsahti kännykkäänsä.
- Hmm.. ajattelin just hieroa Merlinin selkää..
Sanoin ja ärtyneenä korjasin hiussuortuvan korvan taakse, " Bad hair day " totesin mielessäni ja katselin Sophien kasvoja.
- Aijjaa.. no mut mä meen ainaki, moi.
Hän sanoi ja käveli ohitseni heilutellen sinistä riimunarua. Päätin hakea Merlinin käytävälle, joten lähdin kohti tarhaa, ruskea riimunaru kädessäni.
- Hei kulta.
Tervehdin Merliniä ja rapsutin sen päätä. Napsautin riimunarun sen riimuun ja lähdin taluttamaan oria sisälle.

Nica tuli minua vastaan käytävällä.
- Merlinille tulee tänään hieroja!
Nainen kertoi ilouutisen hymyssä suin.
- Ai.. opiskelin tänään hieromisen alkeita, no mutta ehkä hieroja on parempi vaihtoehto.
Sanoin naureskellen ja taputin Merlinin kaulaa.
- Noo, voit vaikka huomenna hieroa oria jos haluat, hieroja tulee suunnilleen tunnin päästä.
- Joo mieluusti, kiitos että kerroit!
Sanoin ja pysäytin orin käytävälle. Riisuin siltä loimet ja ryhdyin harjaamaan. Harjasin pitkin ja rauhallisin vedoin, harjasin jalat kunnolla ja tarkistin ne mahdollisilta vammoilta ja niin edes päin. Pian hoidettuani orin perusteellisesti, hieroja saapui.
- Hei! Tässä on Merlin, jätänkö hänet tähän vai siirränkö karsinaan.
Kysyin näköjään Matilda nimiseltä naiselta.
- Ei, ei tarvitse siirtää. Pärjään hyvin tässä, siirränkö tämän hieronnan jälkeen karsinaan?
- Kyllä, viitsisitkö laittaa orille sitten nuo kaksi loimea, sillä minun täytyy tehdä äidinkielenkirjotelma loppuun..
Sanoin ja osoitin loimia sormellani.
- Onnistuu kyllä, ai hei nica!
Matilda huikkasi tallinomistajalle, jätin heidät juttelemaan ja lähdin sitten kotiin väkertämään kirjotelmaani.

~ Alexandra & Merlin 5hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  nica La Tammi 15, 2011 6:39 pm

Tosissaan tuo hieronta auttoi Merliniä, nyt se käyttää selkäänsä jo vähän paremmin. Laitetaan kuitenkin vielä sitä linimenttiä ristiselkään ja selkään, varsinkin ratsastuksen jälkeen. Loimitus on myös tärkeää.

Raapustelen tässä nuo valmennuskommentit loppuun ja rupean sitten miettimään hoitajien estetuntia. Jos intoa tulla mukaan, niin sitten ilmottautumaan, kun saan kutsun aikaiseksi :))
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra To Tammi 20, 2011 7:44 pm

Pahoittelen hirveästi epäaktiivisuuttani! Koulussa on kiireitä ja suurin osa viikonlopuista kuluu IRL-tallilla oleskeluun.. )= Mutta koitan kirjoitella aktiivisemmin ja kirjoitella parhaani mukaan!

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ti Helmi 08, 2011 4:36 pm

Pikakäynti

Astelin lumen peittämää tietä pitkin talliin. Hevoset oli ulkona ja muutenkin oli ihanan aurinkoinen sää. Siivosin ensimmäiseksi Merlinin karsinan. Se oli aika puhdas, mutta vaati lisää turvetta. Haettuani lisää turvetta karsinaan, päätin tehdä hoitohevoselleni mössöt. Sekoitin leipää, porkkanaa, vettä ja valkosipulia keskenään. Sekoilteltuani hetken mössöjä, jätin ne hetkeksi hautumaan. Kaivoin uuden kamerani laukustani ja lumpsin pihalle.

Merlin hörähti nähdessäni minut ja lähti ravaten portin luokse. Nappasin siitä muutaman kuvan ja sen jälkeen tyydyin turvan rapsutteluun.
- Pääset tänään myöhemmin sisälle..
Sanoin orille ja lähdin sitten hakemaan mössöjä. Kaavin mössöt ämpärin pohjalta Merlinin ruokakaukaloon. Kaavittuani ämpärin kokonaan tyhjäksi, huuhtelin sen ja laitoin kuivumaan. Tylsyyttäni ryhdyin lakaisemaan lattiaa ja se tuottikin hyvää tulosta. Lakaistuani koko käytävän heinänkorsista ja turvepaakuista, minun piti lähteä kotiin. Harmistuneena lähdin talsimaan kotia päin..

~ Alexandra & Merlin 6hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  nica Su Helmi 13, 2011 12:19 pm

Ei haittaa jos välillä on vähän epäaktiivinen, kaikilla on IRL-elämän kiireitä ja se on ihan ymmärrettävää

Pienenä huomautuksena, ML:ssä karsinoissa on purua Se saa tallin näyttämään vähän valoisammalta ja sitä tummaa turve'pöyä' on sitten jokapaikassa, jos sitä käytetään karsinoissa. Henkilökohtaisesti inhoan turvetta yli kaiken Sen takia siis puru on ykkönen.

Kiitos kun autoit tallihommissa. Käytävänkin lakaisu saa tallin näyttämään jo huomattavasti siistimmältä.

Merlinin iltamössöihin voi lisäksi laitella vitamiinit, kivennäiset ja magnesiumin. Ja siis niihinhän tulee kauraa, progressia ja leipiä, porkkanoita (jos on) ja valkosipulikin on ihan hyvä lisä
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ma Maalis 28, 2011 7:36 pm

Nyt ymmärsin kuinka paljon rakastan sinua

Merlin tuuppasi selkääni kevyesti. Seisoskelin sen tarhan edessä ja räpsin siitä kuvia uudella kamerallani.
- Hei kulta, mennäänkö tänään ratsastamaan? Kysyin orilta ja se katseli minua korvat hörössä.
- Sori etten ole käynyt täällä, mutta koulu vie paljon aikaani.. sanoin Merlinille ja laitoin kameran laukkuuni. Kiinnitin sinisen riimunarun sen päitsiin, ja lähdin taluttamaan suomenpuoliveristä talliin. Kiinnitin orin käytävälle molemminpuolin ja ryhdyin harjaamaan oria kumisualla. Merlinistä lähti paljon karvaa ja melkein koko käytävä peittyi niiden alle. Se hamuili takin helmaani mutta kielsin sitä tekemästä niin. Ori hörähti lempeästi ja nosti päänsä ylös, koska sitä kutitti niin paljon sään kohdalta. Harjasin orin kaikilla sen harjoilla ja puhdistin sen siron pään, sitten putsasin vielä sen kaviot. Merlin nosti automaattisesti kavionsa, kun se näki kaviokoukun. Sain jotenkin sen karvan kiiltämään ja sitten heitin sen selkään satulan. Suoristin satulahuovan ja kiristin sen vyön. Merlin antoi nätisti laittaa satulavyön. Katsoin vielä karsinan ovesta olevasta lapusta kuolain-ohjeet, ja vaihdoin olympiat niveliin. Laitoin suitset orin päähän ja irroitin martingaalin ohjista. Kyykistyn alas ja laitoin pintelit jokaiseen Merlinin jalkaan. Työnsin vielä kypärän päähäni ja lähdin taluttamaan oria maneesiin.

- Tullaan! Huusin saavuttuamme maneesin ovelle. Maneesissa ei ollut ketään joten talutin Merlinin maneesin keskelle ja laskin sen jalustimet. Tarkistin vielä vyön ja nousin 168 senttiä korkean orin selkään. Napautin pohkeet sen kylkiin ja se aloitti heti. Ori nosti päänsä korkealle ilmaan ja huitasi takasella ilmaa.
- Jaahas.. sanoin ja nojasin hieman eteen orin temppuilessa. Napautin kunnolla sen kylkiin ja hevonen syöksähti raville eteenpäin. Pysäytin orin samantien ja annoin pohkeen uudestaan - sama juttu. Merlin syöksähti eteenpäin liitelevin raviaskelin ja nosti päänsä korkealle ilmaan. Se oli varmasti karmea näky. Pidätin oria taas ja annoin uudestaan pohkeen. Tällä kertaa se huitaisi kerran seinään, mutta jatkoi matkaansa käynnissä. Kääntelin oria voltille ja asetin sitä hieman sisään. Ori taipui nätisti. Keräsin ohjat ja ryhdyin rohkeasti liikuttamaan orin kuolainta, jotta se kulkisi pyöreämmällä kaulalla - se toimi. Merlin kulki hyvin koottuna ja hieman pyytäessäni lisää liikettä, sen askel piteni. Käänsin orin kolmikaariselle kiemurauralle ja nostin lämmittelyksi aina kaarteessa harjoitusravin. Kolmikaarinen sujui hyvin, joten nostin ravin. Onneksi hieroja oli käynyt hieromassa tämän selkään, joten ori ei ole kovin kankea. Sain se nyt peräänantoon ja se kulki nätisti ravissa. Ravasin muutaman kierroksen tehden erilaisia kiemuroita. Tehtyäni viimeisen voltin, siirsin orin käyntiin ja vaihdoin suunnan.

Suunnan vaihdettuani, nostin taas ravin ja tein myös tähän suuntaan erilaisia kiemuroita ja mm. sulku - avotaivutuksia ja pohkeenväistöjä ravissa keskelle - suoristus. Valmistelin laukan kulmassa ja sitten annoin avut. Merlin nosti hienosti laukan ja tein laukassa hieman tempolisäyksiä ja laukka-ravi siirtymisiä. Ne sujui erittäin hyvin pitkän tauon jälkeen! Laukattuani hetken, siirsin raviin ja vaihdoin suunnan. Nostin myös tähän suuntaan laukan ja tein samoja asioita kuin äsken. Ne sujui ihan hyvin tähän suuntaan, koska tämä oli hieman vaikeampi suunta Merlinille. Tehtyäni viimeisen tempolisäyksen rauhassa loppuun, ravasin pari kierrosta keventäen loppuverryttelyksi. Lopulta siirsin käyntiin ja annoin pitkät ohjat. Taputin orin kaulaa ja se pärskähti tyytyväisenä.
- Hieno poika! Kehuin sitä paljon ja annoin sen kävellä.

Käveltyämme hetken aikaa, käänsin orin keskelle ja laskeuduin alas varovasti. Nostin sitten jalustimet ja löysäsin vyötä. Lähdin taluttamaan oria talliin. Tallissa jätin sen käytävälle taas molemminpuolin ja riisuin siltä varusteet. Harjasin sen myös hyvin ja heitin fleeceloimen sen selkään, koska se oli hieman hikinen. Laitoin karsinan oveen lapun jossa luki: "Iltaruokkijat! Ottakaa fleeceloimi Merlinin päältä ruokinnan jälkeen! Kiitos. " Lappasin sitten nopeasti orin karsinan ja puhdistin sen ruokakipon sekä suolakiven. Sitten annoin sille pari porkkanaa ja siirsin orin karsinaansa.
- Heippa kulta, nähdään taas pian. Sanoin ja halasin oria.

~ Alexandra & Merlin 7hm

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  nica Pe Huhti 08, 2011 10:48 am

Ihania yksityiskohtia, kun kerrot väreistä ja jopa mainitset Merlinin säkäkorkeuden. Tulee heti sellainen tunne, että tunnet hevosen hyvin ja olet huolellinen

Ilmeisesti Merliniä vähän kiukutti lähteä tekemään hommia, kun se on nyt saanut vähän laiskotella ja luistaa töistä. Onhan sitä liikuteltu, mutta lähinnä köpötelty maastossa ja hypitty vähän esteitä. Koulupuoli ja todellinen treenaaminen ovat jääneet vähän vähälle.
Hyvä siis, että orilta välillä vaaditaan vähän enemmän kuin suinpäin esteitä kohti kaahottamista
Loppujen lopuksi hevoset on tyytyväisiä, kun ne pääsee vähän tekemään hommia ja purkamaan turhia energioita.

nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Alexandra Ma Toukokuu 02, 2011 5:23 pm

Se on sitten niin, että minun aikani ei yksinkertaisesti riitä enään hoitamaan v-hoitohevosia. IRL-tallilla ja koiran kanssa puuhamisessa menee paljon aikaa nykyään. Toivottelen siis Merlinille hyvää jatkoa sekä koko Mêl Serenin porukalle !

Alexandra
Tallihiiri
Tallihiiri

Viestien lukumäärä : 16
Join date : 04.01.2011

Takaisin alkuun Siirry alas

Merlinin hoitopäiväkirja Empty Vs: Merlinin hoitopäiväkirja

Viesti  Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa