Mêl Seren
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Tumma Kaneli aka Kameli

Siirry alas

Tumma Kaneli aka Kameli Empty Tumma Kaneli aka Kameli

Viesti  nica Su Loka 24, 2010 9:45 pm

Jesse

"Reita, Reita! REITA!" hermostuin lopulta ja kiskaisin unikeon peiton syrjään. Sängystä kuului ärähdys ja kiroaminen, mutta äkäinen herätetty tallipoika olikin pikavauhtia pukeutumassa, kun selitin asiani.
Maya oli saanut varsan!
Reita kiskoi vielä matkalla paitaa päälleen, kun ryntäsimme talliin. Ulkona oli hemmetin kylmä ja yöllä oli satanut luntakin. Ensilumi sai maan valkoiseksi, mutta epäilin, että tämä lumi ei vielä jäisi maahan. Se kerkeäisi vielä sulaa. Nyt maastoesteille ei kyllä ollut enää mitään asiaa ja kohta saatiin muutenkin tyytyä maneesissa ratsastamiseen. Ainakaan minä en veisi Verttiä ulkoilemaan liukkailla keleillä. Orilla tuntui olevan aina sellainen kiire, että jos hiekallakin oltiin jalat sotkussa, niin mitä sitten kun oli vielä liukkaampaa.

"Se näyttää Tuitulta." oli Reitan ensimmäinen kommentti. Naurahdin huvittuneena. Niinhän se tekii, mutta se oli hitusen vaaleampi ja paljon sirompi, jo varsana. Menimme karsinaan, eikä Maya pahemmin välittänyt tunkeilijoista. Varsa oli utelias, mutta kun sitä edes hipaisi se pomppasi heti emänsä taakse piiloon. Jätin Reitan tekemään tuttavuutta varsan kanssa ja lähdin itse auttamaan aamutallissa.
Uusi poni Fia oli osoittaunut erittäin tuliseksi tapaukseksi, varsinkin nyt kun ulkona oli ihmeellinen lumi, jota poni ei ollut nähnyt yli puoleen vuoteen ollenkaan.

Ruokapöytä keskustelu liittyi lähinnä tämän uuden varsan nimeen. Minä ehdotin isän ja emän nimen yhdistelmää Mayonaraa, mutta sille lähinnä naurettiin. Lopulta kuitenkin päädyttiin kahden nimen vaiheille Dark Cinnamon tai Catniss.
nica sanoi miettivänsä asiaa vielä tovin.
"Missy muuten lähtee tänään." nica huomautti, kun vein astioitani tiskipöydälle.
"Pois? Onko se myyty?" Sami kysyi.
"Juu." nica vastasi ryhtyessään täyttämään astianpesukonetta. Katsoimme Reitan kanssa toisiamme. Olin kertonut Reitalle Suvi välikohtauksesta, mutta en ollut saanut minkäänlaista myötätuntoa osakseni. Olisihan sitä nyt voinut vaikka vähän lohduttaa tai jotain..
"Entä Suvi?" kysyin. Olinko minä saanut tämän aikaan? Oliko Suvi lähtemässä tallilta? Tyttöä ei ainakaan ollut näkynyt tallilla kokonaiseen viikkoon.
"Me tultiin siihen tulokseen, että Suvi tarvitsee vähän osaavamman hevosen, että pääsee eteenpäin. Etenkin jos meinaa päästä hyppäämään vähän isompia luokkia. Kyllähän sillä Missyllä olisi vielä vuoden mennyt, mutta kun Missylläkin alkaa jo olla ikää, niin ei silläkään enää ihan täysillä voi treenata ja kisata." tallinomistaja kertoili. Hengähdin syvään. En ollutkaan karkottanut Suvia tallilta.
"Milläs se Suvi nyt sitten ratsastelee?" Sami kysyi.
"Ihan millä se vain haluaa. Koko tallihan on täynnä hevosia. Kyllä me sille joku sopiva vielä löydetään. Mietin tässä, että Cinalla vois olla ihan hyvä treenailla ja jopa kilpailla. Kouluun sillä ei kyllä riitä liikkeet.."
"Ance oli aika jumissa aamulla. Laitoin sille kaks loimea." huomautin väliin. Tamma tuntui silloin tällöin aamuisin kävelevän ulos kuin sillä olisi puujalat. Olihan sillä jo kiitettävästi ikääkin. Tallin vanhin hevonen.
"Ancesta puheenollen Sami.." nica aloitti ja kääntyi Samia kohti pyytävästi hymyillen.
Sami pudisti päätään, odotettavissa saattoi olla vain lisätöitä.
"Lupasin naapurinlapsille ratsastustunnin. Petra lupasi tulla taluttamaan Fiaa ja Tyler taluttaa varmaan Tahvoa, mutta Ancelle uskallan laittaa Mintun ihan yksinään, ei se vanhus mihinkään hötkyile.."
"Ratsastustunti?!" Samin suu loksahti auki.
"Sami, talutustunti. Hyvälllä tuurilla pääset taluttamaan Tahvoa, kun Tyler ei pärjää sille." Reita huomautti, nauroin toisen sanoille kuin hyvällekin vitsille ja tajusimme molemmat ottaa jalat allemme, kun tallimestari nappasi veitsen käteensä. Joko syödäkseen tai sitten jotakin muuta varten.. Kuulin vielä eteisessä, miten nica yritti suostutella Samia pitämään ratsastustunnin.

Liikutin iltapäivällä Vertin ulkokentällä, Merlinillä kävin maastossa, jossa mukana oli Petra Fiansa kanssa. Petran mukaan Sami oli menettänyt hermonsa puolen tunnin jälkeen, jolloin tallimestari oli harpponut ulos maneesista ja sanonut menevänsä hermosauhuille. Nauroin niin, että meinasin pudota satulasta, varsinkin silloin kun Petra kertoi miten hassulta se oli näyttänyt, kun Sami oli marssinut Reitan luokse ja napannut pojan käsistä jo puoliksi poltetun tupakan.
Olin täysin varma, että nica ei saisi Samia pitämään enään yhtään aloittelijoiden tuntia, vaikka kuinka suostuttelisi.
Missykin haettiin jossain vaiheessa ja näin vilaukselta Suviakin, mutta tyttö ei reagoinut minuun mitenkään.

Iltatalli oli tehty yllättävän nopeasti ja minulle jäi aikaa mennä lorvimaan Mayan karsinalle ja katselemaan nukkuvaa pikkuvarsaa. Se oli niin hellyyttävä. Kun yksi tuli, niin yksi lähti.
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa