Mêl Seren
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Up and over

Siirry alas

Up and over Empty Up and over

Viesti  nica To Kesä 30, 2011 3:10 pm

Jesse

"Lähetkö maastoon?" kysäisin Suvilta nojaillessani Eepin karsinanoveen. Suvi vilkaisi minua ja jatkoi hevosensa harjaamista. Odotin hetken hiljaa, mutta vastausta ei kuulunut.
"Maastoon? Huhuu, Suvii??!"
"Kuulin, kuulin.. mä mietin, älä hiillosta." Suvi tokaisi.
"Mitä sä mietit?" kysyin tajuamatta Suvin sanoja.
"No sitä lähenkö maastoon vai en, idiootti." Suvi naurahti. Tyttö lopetti Eepin harjaamisen, kasasi harjat harjalaatikkoon ja nappasi laatikon syliinsä.
"Ai." tuhahdin ja ristin käsivarteni puuskaan. Seurasin Suvia, kun tyttö vei harjalaatikon paikalleen.
"Kävi kyllä mielessä, että vois hypätä tänään.." Suvi sanoi satulahuoneessa. Nyökkäsin.
"Vähän estetreeniä kentällä? Tuun Vertin kans jos käy, Tylerin vois kuhtua nostelemaan puomeja tai jos Reita kerkee.."

Kun estetreenit oli sovittu, kävin pyytämässä Tylerin puomeja nostelemaan ja lähdin hakemaan Vertin ulkoa. Tietenkin herra oli piehtaroinut itsensä ihan likaiseksi. Tuhahdin ja raahasin hevosen perässäni talliin. Harjasin hiekkaisen hevosen nopeasti, sillä Suvi oli jo satuloimassa omaa ratsuaan.
15 minuutin päästä olimme kentällä kävelemässä. Vertillä oli jalassaan upouudet suojat. Olihan niitä pitänyt päästä kokeilemaan.
"Minkä hemmetin kertoimella ton aurinkorasvan pitäis olla, että Eepin turpa ei palais näin pahasti kun sillä on nyt..?" Suvi kysäisi antaessaan vaaleanruunikon hevosensa kävelläe Vertin vieressä. Vertti ja Eepi olivat melkein identtisen väriset, Eepillä oli vain yksi sukka vähemmän ja vähän vänkyräisempi piirto. Lisäksi se oli Verttiä viitisen senttimetriä isompi, mistä olin tietekin hyvin suuttunut. Vertti ei ollut enää ainoa uniikki meripihkasilmä tässä tallissa, vaikka olihan se edelleen upein hevonen minkä olin koskaan nähnyt ja millä olin ikinä saanut ratsastaa. Tosin Suvi ei ollut antanut minun vielä nousta Eepin satulaan. Tamma oli olevinaan liian herkkä minun tyylilleni.. Suvi ei vain halunnut nähdä, miten saisin tamman kulkemaan miljoona kertaa paremmin kuin Suvi.

Ensin mentiin perinteiset alkuverkat, mutta niitten pituutta lyhennettiin vähän, sillä ulkona oli varmasti yli 20 astetta lämmintä ja aurinko paistoi kuumasti. Eepi höselsi minkä kerkesi ja Verttiltä ei löytynyt jarruja. Kaahotimme siis ympäri kenttää saamatta mitään kotrollia ratsuihimme. Kun lopulta kiskaisin Vertin melkein istumaan ja karjaisin sille kovaan ääneen, niin sain hevosen kuuntelemaan pidätteitä. Eepi säikähti välikohtausta, vaikka se oli kentän toisella puolella.
"What do you want to jump first?" Tyler kysyi lähinnä Suvilta. Poika oli vältellyt minua Rosie välikohtauksen jälkeen.. uskoiko, että heidän eronsa oli minun syytäni? Ei sillä ettei Rosie olisi kaunis tai mitään, mutta tietääkseni en ainakaan tahallisesti ollut sotkenut heidän välejään. Jotenkin tuntui, että Rosienkin kanssa oli mennyt jotain väärin, sillä tyttö oli lähinnä yrittänyt murtaa nenäni, kun olin edellisen kerran nähnyt hänet. Poskeen oli tullut pieni mustelma, mutta nyt sitä ei enää näkynyt. Asia pitäisi selvittää, en halunnut Rosien vihoja niskaani varsinkaan nyt kun tyttö oli tuonut Alexin tallille ja hevonen asui Vertin kanssa samassa tallissa..
"Those two first." Suvi vastasi Tylerille ja osoitti kahta punavalkoista pystyä. Tyler kävi laskemassa esteitä 70cm korkuisiksi ja hyppäsimme ne muutaman kerran verryttelyesteinä. Sitten aloitettiin ihan kunnon hypyt.

Tyler nosti muita esteitä päälle metriin, jotta saatiin vähän tuntumaa esteistä. Suvi oli paniikin omaisessa hysteriatilassa, mutta rauhoittui, kun kysyin halusiko hän mieluummin mennä Vertillä. Eepi olisi miljoona kertaa helpompi, vaikka se vähän kyttäsikin esteitä. Sitäpaitsi, olihan Suvi hypännyt Eepillä vaikka kuinka monta kertaa, mutta ei ilmeisesti kertaakaan yli metriä. nica oli se joka kilpaili hevosella tällä hetkellä.
Pitkällä sivulla oli kolmoissarja, päässä oli ympyrällä hypättävissä kaksi pystyä, toisella puolen kenttää oli 6 laukan suhteutettu okseri okseri väli, keskihalkaisijalle oli laitettu toinen suhteutettu linja pystyllä ja okserilla ja ratapoikkisuuntaan leikkaalla oli laukanvaihtoeste, jossa oli portti alla. Vertti hyppi paikallaan odottaessaan hyppäämään pääsemistä. Se oli innostunut verryttelyesteitä melkoisesti.
Aloitimme ensin keskihalkaisijan suhteutetulla linjalla. Kaikki tehtävät käytiin läpi. Suvi tippui vain kerran, kun Eepi veti liinat pohjaan kolmoissarjan toiselle esteelle. Tyttö ei halunnut hypätä rataa korkeampana, vaan tuli sen vähän päälle metrin korkuisena. Minä halusin esteitä ylös parikymmentä senttiä. Lopulta Tyler oli laittanut kolmoissarjan C-osan 145cm korkeuteen ja muut esteet olivat n. 130cm korkuisia.
"Come on then, I'm not going to be here all day." Tyler totesi kiivetessään aidalle katsomaan rataani.
Naurahdin, kokosin ohjat ja Vertti ponnahti laukkaan. Se hyppi kolme askelta paikallaan, kun en antanut sen lähteä eteenpäin ja ampaisi sitten eteenpäin saatuaan luvan. Hevonen teki kaikkensa päästäkseen ensimmäiselle esteelle nopeammin, mutta pyöritin sitä ympyrällä, kunnes se odotti kunnolla. Sitten lähdimme radalle.
Esteet sujuivat hyvin kolmoissarjalle asti. Vertti lähti A-osalle askeleen liian aikaisin ja ensimmäinen väli jäi todella lyhyeksi, B-osan hyppy oli vauhditonta korkeushyppyä ja ori joutui tekemään kunnon loikan päästäkseen tarpeeksi lähelle C-osan okseria hypätäkseen sen yli. Odotin Vertin jo vetävän jarrut pohjaan ja stoppaavan okserin eteen, mutta hevonen taisteli loppuun asti ja lähti valtavalle okserille kaukaa. Olin ottanu satulan kaaresta kiinni, jotta pysyisin äkkipysähdyksessä kyydissä, sen takia en jäänyt Vertin valtavasti hypyssä jälkeen.
Eihän ori ihan puhtaasti okseria päässyt yli, vaan se laskeutui takapuomin päälle ja puomi rusahti kahtia. Vertti innostui loikastaan niin, että veti komeat rodeot esteen jälkeen ja minun piti kääntää se kohti aitaa, jotta sain sen pysäytettyä.
"Whooa, I haven't seen that Vertti for a while!" Tyler huudahti rynnätessään kentälle. Suvi kävelytti Eepin lähemmäs.
"Onko Vertti okei?" tyttö kysyi. "Näytti vähän että siltä lenti kenkä tossa välissä.."
Laskeuduin satulasta ja tarkasti hevosen läpikotaisin. Vertti näytti olevan täysin kunnossa.

Ei minkään näköisiä naarmuja. Ainoastaan oikeasta etusesta oli tipahtanut kenkä, sillä Vertti oli varmaan polkaissut sen kannalle. Luojan kiitos kavio ei ollut revennyt, se olisi ollut huono juttu.
Kiipesin takaisin Vertin selkään ja hyppäsin sillä vielä pienen pystyn, jotta orille ei varmasti jäänyt mitään kammoa. Vaikka eihän sille ikinä ollut jäänyt moisten hyppyjen jälkeen, Vertti vain innostui niistä lisää. Nytkin ori paineli menemään kuin mikäkin höyryveturi, eikä kuunnellut pidätteitä pätkän vertaa. Sain kääntää sen muutaman kerran päin aitaa, jotta se rauhoittuisi edes vähän.
Loppuverryttelyt tehtiin Suvin kanssa samaan aikaan ja hevosia kävelytettiin maastoradalla loppukäynneiksi.

Vein Vertin ulos, kun olin purkanut ja harjannut sen. Ilmottaisin nicalle pudonneesta kengästä vasta myöhemmin. En minä nican reaktiota pelännyt vaan enemmänkin Samin.. suostuisikohan mies laittamaan Vertille kengän edes viikon sisään niin pääsisin taas liikuttamaan hevosta. Sami tuppasi aina viivyttelemään Vertin kengityksessä aina siihen asti, kun nica kovisteli miestä kunnolla.
Suvi vei Eepin myös ulos ja sanoi lähtevänsä asioille. Jaa.. asioille, Kimi-asioille kenties.
Laahustin tyhjään talliin ja suuntasin toimistoon. Lysähdin sohvalle ja etsin hevoslehden, jota rupesin lueskelemaan.
"Yeah, I know.. I'll call you later. Bye." kuulin Rosien äänen jo oven takaa. Tyttö ilmestyi toimistoon ja kurkkasin ovelle.
"Anyone else in here?" Rosie kysyi katsahtaen minuun halveksuvasti. Muistin lyönnin ja ilmeisesti muisti Rosiekin.
"Does it look like it honey?" vastasin ja iskin silmää. Rosie tuhahti, kääntyi ja lähti toimistosta. Heitin lehden sivuun ja lähdin tytön perään.
Rosie harppoi narun kanssa jo kohti tallin ulko-ovea. Tyttö oli ilmeisesti menossa hakemaan Alexia sisälle ja kenties lähdössä liikuttamaan pöpipääruunaansa. En seurannut tyttöä, vaan jäin Alexin karsinalle odottamaan.
Pian Rosie taluttikin rautiastaan talliin ja omaan karsinaansa. Tyttö rapsutteli hevostaan hetken ja tuli sitten ulos karsinasta.
"Yes?" tyttö lausahti ja katsoi minuun. Hymyilin.
"Yes what?" kysyin.
"Why are you here? Go and brush your horses or something.."
"Just waiting for you to apologize.."
"Not going to." Rosie totesi ja lähti satulahuoneeseen. Vedin Alexin karsinanoven kiinni ja seurasin tyttöä. Rosie otti hyllyltä Alexin harjalaatikon.
"I'm not saying I'm sorry, because I'm not!" Rosie huomautti, kun en päästänyt tyttöä ulos satulahuoneesta. Lopulta Rosie tönäisi minut syrjään ja katosi paikalta jälleen kerran. Tuhahdin ääneen ja lähdin jälleen Rosien perään.
Rosie rupesi harjaamaan hevostaan, otin myös harjan harjalaatikosta ja menin auttamaan häntä. Hetkeen Rosie ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta lopulta tyttö lopetti harjaamisen ja työnsi minut ulos hevosensa karsinasta.
"What are you doing!? I don't need your help! Just get the hell out of my.." Rosie ei kerennyt jatkaa uhoamistaan, kun nojauduin eteenpäin ja painoin huuleni tytön huulille. Hetken Rosie oli aivan hämmentynyt, mutta sitten tyttö paukautti minua kädessä olevalla pölyharjallaan suoraan kylkeen.
"AI helvetti!" sähähdin. Rosien huulille nousi hymy ja tyttö katosi Alexin karsinaan. Olin hetken paikoillani ja yritin selvittää pääni. Mitä olin juuri tehnyt? Mitä ihmettä?
Kylkeäni hieroen lähdin tallista. Ulkopuolella Ty oli täyttämässä kottikärryihin heinää. Ty vilkaisi minuun, mutta käänsi heti katseensa pois, eikä hän edes tervehtinyt. Vilkaisin vielä talliin päin ja lähdin sitten sisälle. En menisi talliin ennen kuin Rosie olisi lähtenyt. Olin varma, että tyttö tappaisi minut jos ikinä yrittäisin edes puhua hänelle uudelleen..
nica
nica
Admin

Viestien lukumäärä : 606
Join date : 04.11.2009

http://seren.foorumini.net

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa